Az Üzleti kommunikációs hatékonyság vizsgálata című kutatóprojekt három tagja – Bokor Tamás, Komár Zita és Pelle Veronika – május 11-én a Budapesti Corvinus Egyetemen, a Tudománykommunikáció konferencia Információ és/vagy hitelesség szekciójában többek között beszámolt a projekt kapcsán végzett empirikus kutatás tapasztalatairól, arra a problémára fókuszálva, hogy a társadalomtudományi kutatások eredményei milyen hatékonysággal építhetők be a kis- és közepes vállalkozások gyakorlatába.
Az előadás absztraktja:
A társadalomtudományi kutatások eredményeinek gyakorlatba építése, pontosabban a társadalomtudományi kutatás-fejlesztés-innováció menedzsmentje és vállalati disszeminációja nemcsak a nagyvállalatok és a felsőoktatási intézmények viszonylatában releváns, hanem a hazai KKV szektor számára is komoly fejlődési potenciált adhat (például a HR és a marketing területén). A gyakorlat azt mutatja, hogy a KKV-k nehezen tudják beépíteni gyakorlatukba a társadalomtudományi műhelyek kínálta eredményeket. Az előadás e „hatékonytalanság” (ineffectivity) két legfőbb kommunikációs eredetű okát és azok háttértényezőit járja körbe:
- A kutatás-fejlesztés-innováció potenciáljai ebbe a körbe nem jutnak el kellő hatásfokkal, a társadalomtudományi irányultságú tudománykommunikáció nehezen válik relevánssá a kisvállalatok számára.
- A KKV-szektor a belső képzéseket favorizálja, elsősorban a „hard” kompetenciafejlesztés témakörében, miközben nem jut elég figyelme a külső képzésekre, a társadalomtudományos közélet eredményeire, és benne a soft skillekre.
A jelzett problémák feloldása egyfelől a vezetőket célzó média-alapú K+F+I kommunikációban, másfelől a kutatási eredményeket a KKV-k számára relevánsan feldolgozó, munkaintenzív soft skill-fejlesztések erősítésében keresendő.
* * *
Bokor Tamás - Komár Zita - Pelle Veronika: "Hogyan mondjam el neked...?" A társadalomtudományi eredmények beépítési problémái a KKV-k gyakorlatába. Az előadás 2018. május 11-én hangzott el a Budapesti Corvinus Egyetemen, a BCE Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézete és a Tud.Com tudománykommunikációs kutatócsoport által szervezett Tudománykommunikáció konferencián.